Enna-designer Hanne Willmann
“Design zit voor mij heel erg in details. Ik hou van subtiele bijzonderheden die je pas ontdekt als je een tweede keer kijkt. Die details moeten dan wel perfect zijn. Neem bijvoorbeeld de doorsnede van de poot van Enna. Die doorsnede is niet zomaar een ovaal, maar hij heeft een beetje een ‘aardbeivorm’. Aan het vinden van die vorm hebben we veel aandacht besteed. Ook salontafel Nunos heeft zo’n detail. Van een afstandje denk je misschien dat het een eenvoudige houten tafel is, maar als je dichterbij komt, zie je de unieke verbinding tussen het blad en de poot die de tafel zijn karakter geeft. Zulke details zijn kenmerkend voor mijn ontwerpen.”
“Enna is mijn eerste bank en ik ben heel blij dat ik die voor Leolux heb mogen maken. Ik werk graag met merken die dezelfde waarden delen als ik. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat producten zo lokaal mogelijk ontwikkeld en geproduceerd worden. Iets waar Leolux heel bewust voor kiest. Daarnaast maakt het merk een mooie ontwikkeling door, waardoor ik ook echt het gevoel heb dat we perfect bij elkaar passen. En als je kijkt naar de designers met wie Leolux samenwerkt, dan kan ik alleen maar vereerd zijn dat ik daar nu ook bij hoor.”
“Enna is heel persoonlijk voor me, om meerdere redenen. Het is natuurlijk mijn eerste bank, maar ik ben ook erg blij dat hij Enna heet. Want zo noemde mijn broer me vroeger – en nu nog steeds – omdat ik elke tekening en elk knutselwerkje mijn naam achterstevoren signeerde. Daarnaast betekent het veel voor me dat we Enna ontwikkelden met een team dat uit alleen vrouwen bestond. Zowel in onze studio in Berlijn als bij Leolux, waar we heel intensief samenwerkten met portfoliomanager Jet Dircks. Het was geen bewuste keuze, maar toen we ons realiseerden dat we met een volledig vrouwelijk team werkten, maakte dat het project voor mij alleen maar mooier.”
“De hechte en vriendschappelijke manier van samenwerken beviel heel goed. Daarbij heb ik zelf ook veel geleerd en daar ben ik erg dankbaar voor. Want het ontwerpen van een compleet programma is een niet te onderschatten proces. Bij elk element moeten de details en verhoudingen perfect kloppen. En dat is niet vanzelfsprekend. Daarom ben ik meerdere keren in Venlo geweest om daar samen de prototypes te bespreken en proef te zitten. Tussendoor hadden we ongeveer twee videocalls per week. Zo leer je elkaar echt kennen. Het werken met Leolux voelde als een vriendschap. Een vriendschap die vraagt om een mooi vervolg.”