Een logo met hoofdletter L

23-02-2017

Met ingang van 2017 introduceert Leolux een nieuw logo. Of eigenlijk, een evolutie van het bekende beeldmerk dat jarenlang onze identiteit gestalte heeft gegeven. De historie van het logo is net zo rijk als de historie van Leolux zelf en daarom zeker het beschrijven waard.

De leeuw

We pakken de draad op in 1952. In dat jaar introduceert de Zuid-Nederlandse Clubmeubelfabriek Venlo (ZNC) een collectie moderne meubelen onder de naam Leolux. ‘Leo’ verwijst naar de leeuw in het logo van de ZNC, en ‘lux’ naar luxe (omdat veel mensen in die tijd bij ‘moderne meubelen’ vaak denken aan spartaanse, oncomfortabele meubelen). De leeuw in de naam is bepalend voor het logo. Het allereerste Leolux-logo is namelijk een rond logo, met een prominente leeuwenkop. Daaronder staat de naam Leolux, in strakke hoofdletters.

De leeuw ondergaat in het daaropvolgende decennium een aantal make-overs. De moderne Leolux-meubelen worden rond 1959 voorzien van een gouden label, het ‘goudzegel’. Daarop is de leeuw al iets gestileerder dan in voorgaande jaren. Die verstrakking zet door in een nieuwe leeuw in de jaren daarna, getuige het logo uit 1960.

Maar ook in het woordmerk is die trend zichtbaar. Terwijl in 1959 de naam Leolux nog in schrijfletters op de gevel wordt gezet, zien we enkele jaren later twee strakke woordmerken, de eerste met een gestileerde, kleinere leeuw en de andere zelfs helemaal zonder leeuw. Na 1962 verdwijnt de leeuw voorgoed van het toneel.

Laveren met de L

In de folder van 1967 duikt een beeldmerk met enkel kleine letters op. Maar dat is geen lang leven beschoren. Amper twee jaar later wordt de basis gelegd voor het logo dat de volgende decennia het beeld van Leolux zal bepalen.

De naam Leolux wordt in klassieke kapitalen geschreven, waarbij de O een tikje gedraaid is en de U en X met elkaar verbonden zijn. Twee typografische slimmigheden die een evenwichtig woordbeeld creëren. Ook de gestileerde L als beeldmerk doet in 1969 zijn intrede. Maar die werd wel nog onderdeel van de nodige experimenten. Tot 1976 zien we namelijk varianten met grote en kleine versies van de L, die zowel naast als boven het logo geplaatst worden.

Kleurnuance

In 1976 krijgt dit logo zijn finale vorm. De positie, vorm en het formaat van zowel de L als het woordmerk worden vastgelegd en ook consistent gebruikt. Het enige wat nog wijzigt, is de kleur. Sinds de jaren zestig werd er steevast voor oranje gekozen als er een kleurvariant van het logo gebruikt werd. Begin jaren tachtig doet het bekende geel zijn intrede als huisstijlkleur, hoewel het logo in advertenties en brochures meestal in zwart, grijs of wit gebruikt wordt.

Respectvol re-design

In 2016 namen we de eerste stappen om het logo te vernieuwen. Een proces dat gekenmerkt werd door groot respect voor het verleden. Daarom is de Leolux-L opgefrist en ietsje zachter geworden, maar nog steeds uiterst herkenbaar.

De grootste verandering zit in het woordmerk. Hoofdletters worden met name in digitale communicatie als schreeuwerig ervaren. Daarom kozen we voor een vriendelijkere en modernere letter. Ook de verhoudingen en afstanden tussen de letters en het woord- en beeldmerk zijn zorgvuldig op elkaar afgestemd voor een mooi, evenwichtig geheel.

Een vooruitstrevend, fris en eigentijds logo waarmee Leolux klaar is voor de toekomst.

Reageren

Reacties (1)

Hi Jet
Mooie website hebben jullie. Zeer informatief ook.
Mooi eenvoudig logo . Dat "just imagine" hoort er, neem ik aan, altijd bij?
Groet Rinus van den Berg
Reactie Leolux Dag Rinus,
Dank voor je reactie en je complimenten voor de website en het logo! 'Just imagine' is inderdaad onze nieuwe pay-off. Die hoeft er niet altijd bij, maar in de meeste gevallen staat hij er wel. Binnenkort gaan we er ook wat dieper op in hier op ons blog.

Hartelijke groet van Leolux
Rinus van den Berg | 20-03-2017  09:02