Verkooppunten

Sinds 1934

90 jaar Leolux

Venlo, 1934. Op een steenworp van de rivier de Maas wordt de Zuid-Nederlandse Clubmeubelfabriek officieel opgericht. Een kleinschalige fabriek, die met een compact team traditionele clubmeubelen maakt. 90 jaar later staat er een internationaal designmerk, dat aan de hand van drie generaties gedreven ondernemers uitgroeide tot een hecht familiebedrijf waar vakmanschap floreert. Dit is het verhaal van Leolux.

Generatie 1

Ton en Jan Sanders | 1934-1981

Samen met zijn broer Jan neemt Ton Sanders in 1948 de Zuid-Nederlandse Clubmeubelfabriek in Venlo over. De compacte clubmeubels die de fabriek maakt, zijn precies wat de trend dicteert.

Na de oorlog willen de broers Sanders, volgens de idealen uit de jaren 30, een sociaal rechtvaardige werkgemeenschap stichten en kwaliteitsproducten voortbrengen. Ze richten hun blik naar het moderne design uit Italië en Scandinavië en besluiten een collectie te ontwikkelen met modellen die op die stijl gebaseerd zijn. Die collectie noemen ze ‘Leolux’.

Al snel wint de Leolux-collectie aan populariteit. De traditionele clubmeubelen verdwijnen steeds meer naar de achtergrond. Samen met in-house ontwerper Harry de Groot bouwen de broers Sanders Leolux steeds verder uit tot een gerenommeerd merk en ontwikkelen ze eigen modellen die het bedrijf groter en groter maken. In de jaren 70 vragen veranderende tijden om nieuwe ideeën. Daarom krijgt de tweede generatie een steeds grotere rol.

Generatie 2

Jeroen Sanders en Johan van Beek | 1981-2012

Jeroen Sanders, de zoon van Ton, neemt begin jaren 80 het roer van Leolux over, samen met Johan van Beek. Met de van hun voorgangers geleerde durf, brengen ze een vernieuwende mix van compacte, lichtvoetige modellen (bijvoorbeeld Bora Bora en Tango) en spraakmakende designs (Pallone, Papageno en Parabolica). Zo gooit Leolux hoge ogen in de markten van vele landen en doorstaat het bedrijf met succes de moeilijke crisisjaren.

Pallone

Bora Bora

Met veel visie bouwen Jeroen Sanders en Johan van Beek Leolux uit tot een internationaal gerenommeerd merk. De kwaliteit van het product en de uitstraling van de presentatie gaan hand in hand in de filosofie van het bedrijf. Advertenties, brochures, beurzen; overal waar mensen in aanraking komen met het merk, zet Leolux een inspirerend beeld neer. Een belangrijke rol is daarin weggelegd voor samenwerking met kunstenaars, die het merkbeeld van Leolux gezicht en gevoel geven.

Generatie 3

Sebastiaan Sanders | 2012 - present

Sinds 2012 is Sebastiaan Sanders als derde generatie directeur van Leolux Furniture Group. Het bedrijf groeit verder, maar tegelijkertijd wordt de relatie met de klant steeds persoonlijker. Dat komt tot uiting in de eindeloze opties in de collectie en de uitgebreide mogelijkheden voor personalisatie. De kracht van Leolux ligt in een optimale samenwerking van veel verschillende mensen. Eigen vakmensen, adviseurs en techneuten maar ook externe artdirectors en designers die ervoor zorgen dat het merk een eigen gezicht blijft houden.

Studio Truly Truly

Leolux bouwt door op de waarden van voorgaande generaties. Daarbij speelt de verantwoordelijkheid voor toekomstige generaties een heel belangrijke rol. Investeren in duurzame materialen en productiemethoden krijgt daarom topprioriteit. Tegelijkertijd worden de mogelijkheden van de huidige tijd volop benut, in de vorm van eigentijdse communicatie, en vernieuwende modellen.

Op naar de volgende 90 jaar

In de afgelopen 90 jaar is er veel veranderd. Maar veel ook niet. Ook nu de derde generatie het stokje heeft overgenomen, vormt het vakmanschap van onze mensen de kern van elk product. Technologie en innovatie openden nieuwe mogelijkheden, maar in geen enkele stap van het creatieproces ontbreekt de menselijke factor. Want elke Leolux is het product van alles wat ons menselijk maakt: intuïtie, inspiratie, natuur, creativiteit en gevoel.